ایمنی کار با مواد شیمیایی در آزمایشگاه شیمی (3)
شیمی فیزیک پایه علم شیمی

 اسيد سولفوريک

هشدارهاى حفاظتى

تماس مستقيم چشم با اسيد، اغلب سبب صدمات شديد وکورى مى شود.

تماس اسيد با پوست سبب تحريک شديد پوست، سوختگى شديد ودرماتيت مى شود.

خوردن اسيد سبب سوختگى هاى شديد در دهان، مرى ودرد شکمى به همراه استفراغ واسهال خونى مى شود. دراثر ورم گلو، خفگى رخ مى دهد.سوراخ شدن معده ومرى ممکن است رخ دهد.

در تنفس تحريک بينى وگلو، سردرد، کاهش ميزان تنفس ياتخريب ظرفيت تهويه اى و در صوت ادامه ادم ريه، خشکى ريه، سيانوز، فشار پائين، برونشيت يا

آمفيز ايجاد مي شود.

قابل احتراق نيست ولى به هر حال در مجاورت با منابع گرم و تماس با مواد آتش زا امکان حريق است.

کمکهاى اوليه در تماس با سولفوريک اسيد

فوراچشم ها را با مقدار زيادى آب به مدت ١٥ دقيقه شستشو دهيد . به پزشک مراجعه کنيد.

در تماس با پوست لباس هاى آلوده را خارج کنيدو موضع آلوده را بامقدار زيادى آب وصابون به مدت ١٥ دقيقه شستشو دهيد. به پزشک مراجعه کنيد.

هرگزمعده را شستشو نداده وفرد را وادار به استفراغ نکنيد . درصورت هوشيارى مصدوم ميزان زيادى آب به فرد بخورانيد . فورا به پزشک مراجعه کنيد.

سود

هشدارهاى حفاظتى

تماس با چشم: اين ماده بسيار خورنده است . رنج صدمات آن شامل تحريکات شديد چشمى، اسکار تا تاول، متلاشى شدن چشم، اسکارهاى شديد و مات شدن ديد .تأثيراتى که برروى ديد چشم دارد شبيه گلوکوم و آب مرواريد است . در موارد شديد تخريب بافت چشم و نابينايى دائمى چشم اتفاق مى افتد.

در تماس پوستي: اين ماده شديداً خورنده است و مى تواند سبب سوختگى شديد و عميق و اسکارهاى ماندگار در پوست شود . اين ماده مى تواند تا لايه هاى عمقى پوست نفوذ کند و سبب آسيب به لايه هاى عمقى پوست شود . ميزان و شدت صدمات آن بستگى به غلظت و مدت زمان تماس دارد

خوردن اين ماده سوختگى هاى شديد بافت دستگاه گوارشى، دردهاى شديد، سوختن دهان، گلو،استفراغ، تهوع و اسهال، کما و مرگ را به همراه دارد.

 

کمکهاى اوليه در تماس با سود

سريعاً چشمها را با آب ولرم به مدت ٦٠ دقيقه شستشو دهيد تا آلودگى برطرف شود .پلکها در مدت زمان شستشو باز نگه داشته شود .درصورت امکان محلول نمک طبيعى مؤثر است. سريعاً به پزشک مراجعه شود.

در تماس با پوست سريعاً موضع آلوده را با آب ولرم به مدت ٦٠ دقيقه شستشو دهيد تا آلودگى برطرف شود. سريعاً به پزشک مراجعه شود.

هرگز به فردى که بيهوش است چيزى نخورانيد . درصورت هوشيارى فرد دهان وى را با آب تميز شستشو داده و فرد را وادار به استفراغ نکنيد. به فرد هوشيار ٢٤٠ تا ٣٠٠ ميلى ليتر آب بخورانيد . درصورت امکان، پس از خوردن آب به فرد شير دهيد . اگر استفراغ به صورت طبيعى اتفاق افتاد دوباره به فرد آب داده. به پزشک مراجعه شود


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




تاریخ: 19 / 8 / 1391برچسب:,
ارسال توسط حنانه موسوی نیک